Prou cues al bus Vilafranca - Barcelona!

Per un transport públic DIGNE I DE QUALITAT

foto_estació_bus_vilafranca1.jpg

Els usuaris i usuàries, farts, diem PROU!!! Portem molts anys així i les obres actuals de la Rodalies R4 no han fet més que accentuar una problemàtica que s’arrossega des de fa molts anys. No n’hi ha prou amb busos de reforç de manera puntual ni busos substitutius per les obres i problemàtiques, cada dia més habituals, a la R4. Agafem el transport públic diàriament per poder anar a treballar i/o estudiar. Hi tenim tot el dret i hem de poder fer-ho de manera còmoda, ràpida, segura, sostenible i digne.

 

EXIGIM que AUGMENTIN ELS RECURSOS destinats al transport públic de la nostra regió i que s'implantin MILLORES URGENTS:

1. Pla de transport integral

o Rodalies-RENFE: Els problemes de transport públic a Vilafranca i voltants, és un problema integral en el que també necessitem que el servei de Rodalies-RENFE compleixi amb horaris i freqüència necessaris. Cal que l’execució per part d’ADIF de les obres a la R4 de rodalies no perjudiqui a les usuàries del tren. Cal reduir la durada del trajecte i els temps d’espera actuals per evitar que els usuaris hagin de passar al bus. És responsabilitat de les administracions que aquest servei sigui una opció viable pels usuaris.

o Carril bus-VAO en TOTA la B-23 des d’El Papiol fins a l’entrada a Barcelona. Cal prioritzar l’execució del carril actualment projectat entre Sant Feliu de Llobregat i l’entrada a Barcelona. Però aquest ja és clarament insuficient i cal projectar i executar també la seva extensió fins El Papiol. Cal que els governs municipals de l'àrea metropolitana sud pressionin per la seva creació, obviant les cues diàries que dificulten el compliment d’horaris.

o Construcció d’una estació d’autobusos en la zona propera a Maria Cristina, per oferir un servei còmode, pràctic i digne als milers d’usuaris del transport públic que surten de Barcelona per la Diagonal-costat Llobregat.

2. Millores en els horaris i freqüències de pas dels busos.

o Augment substantiu de les freqüències a l’hora punta d’anada a Barcelona (de 6.00 a 9.00 h) i de tornada (de 14:30 a 20.30 h), de manera que cap usuari hagi de viatjar dempeus o assegut a terra.

o Allargar les últimes expedicions de tornada fins més tard. Els horaris de bus “diürns” han d’enllaçar amb els del “Bus Nit”, que han de ser directes, sense passar per tota la costa.

o Minimitzar les diferències d’horaris entre el període lectiu i el no-lectiu. Els usuaris treballadors no es regeixen per aquest calendari i en son una part cada vegada més nombrosa. Concretar en els horaris quan comença i quan acaba aquest període lectiu.

o Ampliar la oferta de transport amb els pobles de la comarca i la vegueria.

3. Millores en les empreses concessionàries.

  • Compliment dels horaris: Han de sortir puntuals TOTS els busos especificats en els horaris (no en poden suprimir segons la seva conveniència).

  • L’atenció a l’usuari a l’estació, presencial o telefònica, ha de ser accessible durant tot l’horari de servei, i s’ha de respondre amb informació actualitzada.

  • Condicions laborals dels conductors que facilitin el seu descans entre trajectes, conforme a la legislació vigent, per la seguretat de tothom.

4. Millores en els autobusos.

  • Autobusos dignes: còmodes, segurs, ben aclimatats, sense finestres trencades ni seients destrossats ni sistemes de calefacció/climatització avariats, cinturons de seguretat en funcionament correcte, llums adequades a l’interior, etc.

  • Manteniment adequat i condicions higièniques segons la normativa vigent.

  • Terminals per validar targetes, bitllets o T-mobilitat en bon estat a tots els busos.

  • Busos amb datàfons per poder pagar el bitllet amb aquesta modalitat i acceptant també bitllets de 50 € i no només fins a 20 €.

5. Millores per part de les administracions responsables de les concessions.

  • Geolocalització de tots els autobusos per poder tenir informació a través d’una app / web o similar, o per trucada dels usuaris a l’estació i/o oficines.

  •  

  • Panells electrònics informatius a totes les parades, indicant el temps de pas esperat (real) de cada bus.

  • Identificació de cada trajecte que apareix en els horaris amb un número distintiu, que apareixerà també en el retol lluminós del davant de cada bus i també en els panells electrònics informatius de les parades. Així les usuàries podran saber quin bus està passant en qualsevol moment.

  • Criteris de concessió d’un servei de transport públic a una empresa: modificar-los de manera que es valori molt la qualitat del servei prestat per aquesta empresa en totes les concessions que te, o ha tingut, així com el nombre i gravetat de les incidències ocorregudes.

  • Traspàs d’una concessió entre empreses quan una d’elles es ven: evitar que es pugui fer. Cal poder aplicar els filtres de qualitat de servei a la nova empresa.

  • Durada de les concessions: que no sigui molt llarga, per poder adaptar-se àgilment a noves situacions.

  • Supervisió “sobre el terreny” del servei que ofereixen les empreses concessionàries (compliment dels horaris, estat dels busos/trens, elements de seguretat, etc.), que puguin certificar el que les usuàries arriben a reclamar.

  • Reclamacions: millorar el sistema de presentació i resolució.

6. Millores a l’estació d’autobusos de Vilafranca

  • Màquina expenedora de bitllets.

  • Informació ordenada i actualitzada amb els horaris de pas de cada línia.

  • Zona de seients adient i lavabos cuidats i oberts a tothom en tot l’horari de servei.

Vivim en un moment on és imprescindible maximitzar els mitjans de transport públic sostenibles i evitar els transports privats, no podem tolerar uns serveis de transport que no compleixen amb les necessitats actuals dels usuaris i usuàries.

 

COL·LECTIU "PROU CUES AL BUS". Vilafranca del Penedès, 9 d’octubre de 2023

 

Descàrrega't el manifest complet aquí


Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)    Contacta l'autor de la petició